Kulturni vodič

Nova radna nedelja = nova izviđačka iskustva

Živeti u jednom mestu ne znači samo boraviti u njemu. Ne!

Znati ponešto o svakom segmentu svoga mesta - to znači živeti u njemu.

Ove nedelje zadatak je bio da se upoznamo sa kulturom našeg Iriga.

Zadatak smo ozbiljno shvatili u utorak. Okupili smo se u 10 časova i krenuli u kulturnu avanturu.

1. stanica - SPOMENIK SPALJENOJ KNJIZI

Svaki dan prolazimo pored njega. Nalazi se nedaleko od Osnovne škole, baš pored Doma kulture i Prve srpske čitaonice. Neki od nas su priznali da su se pitali šta predstavlja ta bela statua na putu do škole, a sada nam je postalo jasno. Tokom Drugog svetskog rata neprijatelj je spalio knjige koje su se nalazile u Prvoj srpskoj čitaonici, osnovanoj davne 1842. godine. U znak sećanja na ovaj nemio događaj podignut je spomenik kao sećanje i opomena.

20150811 100911

2. stanica - TURSKA KUĆA

Svi ste videli kuću nadomak velike krivine, staru ruinu koja pleni svojim zastrašujućim izgledom. Reč je o kući koju su još Turci sagradili boraveći na našoj teritoriji. Danas je ona u fazi rekonstrukcije, a u njene prostorije ćemo uskoro kročiti kako bismo posetili muzej koji će biti posvećen vinu. Jedva čekamo! :)

Ovde smo još saznali da su Turci Irig zvali gradom ruža zato što su im Irižanke bile jako lepe, pa su ih zato često odvodili u svoje hareme.
3. stanica - ETNO POSTAVKA AKTIVA ŽENA

Aktiv žena u Irigu bez prestanka radi punih 15 godina. U svojim prostorijama na Ribarskom trgu žene su postavile malu izložbu kojom nas upoznaju sa tradicijom i prošlošću Iriga, i ne samo Iriga... Dočekala nas je ljubazna domaćica i upoznala sa mnoštvom predmeta koji su se našli pred nama.

20150811 101537

20150811 101639

4. stanica - RIBARSKI TRG

Korak ispred prostorija Aktiva žena i eto nas na Ribarskom trgu.

Znate li zašto je dobio to ime?

Nekada se u ovoj ulici, koja je danas zatvorena za saobraćaj i zovemo je Vinskom ulicom, prodavala riba. Nije li čudno da se riba prodaje na pijaci u mestu koje nema reku ili jezero u neposrednoj blizini? Geografski gledano, jeste. A sada... Muć-muć glavom, iii... Shvatićete da se u blizini Iriga nalazi mnoštvo manastira, a sam Irig ima i četiri crkve. U crkvi su česti, pa i dugi postovi, tokom kojih je riba osnovna hrana. Zato ne treba da nas čudi što je riba bila vrlo prodavana u prošlosti. Inače, u Irigu su nekada aktivno radile četiri pijace, dok danas imamo samo jednu. Pogledamo li niz Vinsku ulicu videćemo veliki krst. Njega zovemo Ribarski krst, jer su ga upravo ribari podigli na ovom mestu.

Ovde smo se podsetili i legende o nastanku imena Irig.

1. Prva legdenda zaista podseća na legendarnu priču koja kaže da se jedan od prvih stanovnika Iriga zvao Ira, tako da je u vezi sa njegovim imenom nastalo i ime mesta.

2. Mađarski narod je u Irig zvao Urug, što i danas možemo videti na pojedinim tablama na prilazu Irigu. Moguće je da je sličnošću sa mađarskim izgovorom glas U zamenjen glasom I, i dobili smo Irig. :)

Ovo je bilo jedinstveno mesto na kom bismo se posetili čuvene Iriške kuge u drugoj polovini 18. veka. Kažu da je ovu nemilosrdnu bolest donela žena koja je boravila u kući svoje rođake za koju nije znala da je preminula upravo od kuge. Donevši iz njene kuće sitnice koje su je podsećale na lepe porodične dane u njima je donela i kugu. Bolest se brzo širila, nije birala da li je stanovništvo mlado ili staro... Kako se ne bi širila dalje na mestu gde se danas nalaze kipovi na putu za Rumu postavljene su barikade koje su sprečavale odlazak stanovništva u Rumu i na taj način je kuga zaustavljena.

4. stanica - NIKOLAJEVSKA CRKVA

Korak po korak sa Ribarskog trga i eto nas kod Nikolajevske crkve. Ona je jedna od četiri crkve u Irigu, od kojih je jedna katolička i tri pravoslavne. Kažu da je nekada u Irigu postojala i džamija, i to na mestu na kom se danas nalazi Teodorovska crkva. Kada je reč o Nikolajevskoj crkvi legenda kaže da je ona građena u vreme dok je još postojala džamija. Turci su dozvolili građenje crkve, ali uz jedan uslov - nije smela da bude viša od džamije. Naš narod se poslužio lukavstvom i sagradio crkvu na nizbrdici, tako je ona zaista visoka, samo dobro sakrivena i vizuelno ne odaje takav utisak.

Pored crkve se nalazi i nekadašnja zgrada škole.

20150811 104112

5. stanica - OPŠTINA IRIG, POŠTA

Zgrada Opštine se nalazi u centru Iriga. Učenici su saznali koje usluge pruža Opština, koje su njene nadležnosti. Zahvaljujući u jednom delu Opštini Irig imamo mogućnost da realizujemo i naš projekat "Upoznajmo okolinu", s obzirom na to da je pored Pokrajinskog sekretarijata za sport i omladinu i PSD "Dr Laza Marković" ona podržala letnje aktivnosti.

S druge strane se nalazi Pošta. Učenici su navodili koje sve usluge ovde nude.

6. stanica - DOM ZDRAVLJA

Dom zdravlja Irig radi od 2008. godine. Do tada je Irig imao samo ambulantu, dok je njegovo sedište bilo u Rumi. Danas u prostorijama Doma zdravlja imamo lekare opšte prakse, urgentnu medicinu, dečijeg dispanzera, stomatološku ordinaciju, biohemijsku laboratoriju, ginekologiju i ultrazvučnu dijagnostiku.

Ispred Doma zdravlja nalazi se spomenik Anki Matić koja je izgubila život u borbi za oslobođenje tokom Drugog svetskog rata.

7. stanica - KUĆA BORISLAVA MIHAJLOVIĆA MIHIZA

Put nas je doveo do stare kuće koja već dugo čeka na svoju obnovu, a uskoro će to biti i učinjeno, pa će Irig dobiti još jedan muzej. Reč je o kući u kojoj se rodio veliki srpski književnik, književni kritičar i scenarsta - Borislav Mihajlović Mihiz. Najpoznatiji je po svojim dramskim postignućima, pisao je scenarija za nekoliko filmova, bio veliki ljubitelj drame, ali je i oštro kritikovao književnike. Danas imamo Mihizov fond koji svake godine dodeljuje nagradu za najbolju dramu. Srednja stručna škola koja se nalazi u Irigu ponosno nosi njegovo ime.

Pogledamo li s druge strane ulice ugledaćemo još jednu pravoslavnu crkvu, Uspenjsku. Na ovoj uzbrdici odigrala se zanimljiva bitka u borbi za oslobođenje od turske vlasti. Naime, oko tri stotine žitelja Iriga ovde se suočilo sa turskom vojskom koja je brojala oko sedam hiljada ljudi. Naravno, izgubili su ovu bitku, ali ne i rat. Iriško stanovništvo i dalje nije odustajalo od borbe za slobodu.

8. stanica - VINSKI PODRUM

Po čemu je Irig danas poznat? Složićete se da je to vino. I ne samo danas, vinom su se ljudi u Irigu intenzivno bavili i u prošlosti. Obronci Fruške gore pogodni su za vinograde, te se stanovništvo okrenulo obradi grožđa. Iriga danas krase dve poznate vinarije, Mačkov podrum i Vinarija Kovačević. Godine 1930. gradi se Iriški podrum, kapaciteta 50 vagona vina gde se sakupljalo svo ubrano grozđe za preradu iz ovog dela Fruškogorja. Na Iriškom podrumu se danas vidi zub vremena, ali i nada u bolje sutra.

Ovde nas je dočekao tehnolog Milan, zaposlen u Vinariji Kovačević, koja je zakupila ove prostorije i teži da Iriškom podrumu vrati nekadašnji sjaj. On nam je pokazao kako se obrađuje vino, od momenta kada grožđe dođe u prostorije podruma, do momenta njegovog sipanja u drvenu burad, pa i flaširanja.

20150811 112141

20150811 112439

20150811 113046

20150811 114004

20150811 114035

9. stanica - ŠKOLA

Drugari! Istražite nešto o svojoj školi na našem sajtu, tu ćete naći razne zanimljive informacije. To se zove domaći zadatak.

Pored Osnovne škole "Dositej Obradović" nalazi se Dečija ustanova "Dečija radost" koju ste pohađali pre polaska u školu, koju možda još uvek pohađaju vaša braća i sestre...

U prostorijama Škole ćete pronaći i Srednju stručnu školu "Borislav Mihajlović Mihiz" u čijim klupama će sedeti oni koji su zainteresovani da postanu kuvari ili vinari.

Shvatili smo da naš Irig ima veliko bogatstvo. Ono je deo naše svakodnevice, koristimo ga, možda i zanemarujemo, shvatamo zdravo za gotovo i ne primećujemo. Mi smo vas proveli kroz delić Iriga. Postoji još mnoštvo stvari koje smo mogli da pokažemo, ali smo ih ostavili za neki drugi put.

I kroz ovo malo shvatili smo da smo zaista bogati. :)

Posle obilaska smo organizovali kviz sastavljen od tri igre - postavi pitanje protivničkoj ekipi, odgovori tačno na pitanje i igra vešala.

Pokazalo se da je jato Pčelice zapamtilo više pojedinosti o Irigu, ali to ne znači da se jato Tigrovi nije tigrovski borilo. :) Sigurni smo da će oni sledeći put pokazati bolju organizaciju i revanširati se.

Sreda je donela druženje na Perkovom salašu nadomak Neradina. Polazak je ponovo bio u 10 časova, a povratak u 12.30.

Perkov Salaš, čiji naziv potiče od nadimka jednog od predaka porodice Ivanić, nalazi se na južnim padinama Fruške Gore.Njegovu lepotu i atraktivnost čini velika zbirka starina od kojih su jarmovi, taljige, plugovi kao i razboji za tkanje drveni kreveti i madraci, ogledala i ručno rađena posteljina stara oko dva veka, koji upotpunjuje ljubaznost i srdačnost domaćina.

20150812 120456

20150812 120441

Dočekao nas je ljubazni čika Nikola i ispričao nam istorijat ovog mesta, ali nam je i ukazao da je ono danas posebno atraktivno ne samo za naše turiste, već i za strance. Iskoristili smo hlad velikog oraha za izviđačku igru i pesmu. Stvarno smo se dobro zabavili. :)

20150812 102505

20150812 102629

20150812 102635

20150812 112105

20150812 112818

image-43a593659e3729ed8b60e6ae930babcbd95e8ad71c1bf4192ca2093afa98b471-V

image-2391c9e3db11440a46e36f654448263c5df5d6f112f0189753c251e470cb9cef-V

20150812 120136

Zahvaljujemo se Aktivu žena iz Iriga, Vinariji Kovačević i Perkovom salašu na gostoprimstvu. Veliko hvala zaslužuje i prevoz School bus koji nas je vozio do Perkovog salaša i tamo sačekao. :)

U sredu je održan i roditeljski sastanak za sve zainteresovane kampere. Veliki odziv mama potvrdio je veliku zainteresovanost. Svi roditelji su dobili zadatak da pronađu što više vreća za spavanje i šatora, kako bi nam veče u prirodi bilo udobnije i uzbudljivije.

Sledeći sastanak izviđača je u četvrtak 20. avgusta u 16h. Pravićemo panoe koji će potvrditi dobru zabavu tokom letnjeg raspusta. Kamp je planiran za 24. i 25. avgust.

U sredu 19. avgusta u saranji sa Sportskim savezom Opštine Irig i OŠ "Milica Stojadinović Srpkinja" organizujemo izlet iznenađenja u Novom Sadu. Broj mesta je ograničen - 35. Prvenstvo imaju učenici koji su redovno pohađali projektne radionice. Prijavite se do petka na mamama dobro poznat broj. :)

Do sledećeg druženja...

Zdravo! Zdravo! Zdravo!

logo sio jpg     grb irig     psddrlazamarkoviciriglogobig